René Luckhardt, 21st Century Flowers
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Press release
René Luckhardt | 21st Century Flowers
Bernd Kugler is pleased to present new flower paintings and a large-scale monochrome by René Luckhardt. “21st Century Flowers“ is the artist’s tenth solo exhibition of paintings at the gallery.
In his new paintings, Luckhardt again takes inspiration from the genre of still life, the title refering to the 1981 ELO classic “21st Century Man“. While these lines make one feel like our century is already over, seeming obsolete the moment it becomes tradable, the 21st Century Flowers assert themselves statically. Still, there is the touch of impermanence that goes together with the ambiguity of flower still lifes. The recurring motif of the colourful bouquet contrasts and corresponds at the same time with the large-format monochrome, which shows the artist and friends echoed several times and from which one cannot say whether those depicted are just appearing or disappearing or even reappearing.Renouncing on painted reminiscences or arthistorical references, Luckhardt focuses on the flesh of painting, colour and its mechanism underneath. As a visual counterpart, these paintings are definitely a silent answer to our busy century and in this capacity reminiscent of La Mettrie's “L'Homme-Plante“, the lesser-known concept by French physician and author of the infamous classic “L'Homme-Machine“. Our point of view suggests that the flowers in Luckhardt's works also function as a human or transhuman metaphor, but this is entirely up to the viewer. The paintings themselves remain silent.
An exquisite publication with texts by art historian Dr. Elisa Tamaschke and René Luckhardt will accompany the exhibition.
Pressetext
René Luckhardt | 21st Century Flowers
Bernd Kugler freut sich, neue Blumenbilder und ein großformatiges Monochrom von René Luckhardt zu präsentieren. „21st Century Flowers“ ist die zehnte Einzelausstellung des Künstlers mit Gemälden in der Galerie.
In seinen neuen Gemälden lässt sich Luckhardt wieder vom Genre des Stilllebens inspirieren, deren Titel sich auf den ELO-Klassiker „21st Century Man“ von 1981 bezieht. Während diese Zeilen das Gefühl vermitteln, dass unser Jahrhundert bereits vorbei ist, und in dem Moment, in dem sie handelbar werden, veraltet erscheinen, behaupten sich die Blumen des 21. Jahrhunderts statisch. Dennoch gibt es einen Hauch von Vergänglichkeit, der mit der Mehrdeutigkeit von Blumenstillleben einhergeht. Das wiederkehrende Motiv des bunten Straußes kontrastiert und korrespondiert zugleich mit dem großformatigen Monochrom, das den Künstler und seine Freunde mehrfach widerhallt und von dem nicht gesagt werden kann, ob die Dargestellten nur auftauchen oder verschwinden oder gar wieder auftauchen.
Luckhardt verzichtet auf gemalte Reminiszenzen oder kunstgeschichtliche Referenzen und konzentriert sich auf das Fleisch der Malerei, die Farbe und ihre Mechanismen darunter. Als visuelles Gegenstück sind diese Bilder definitiv eine stille Antwort auf unser geschäftiges Jahrhundert und erinnern in dieser Eigenschaft an La Mettries „L'Homme-Plante“, die weniger bekannte Denkfigur des französischen Arztes und Autors des berüchtigten Klassikers „L'Homme -Machine". Unsere Sichtweise legt nahe, dass die Blumen in Luckhardts Werken auch als menschliche oder transhumane Metapher fungieren, aber dies ist ganz dem Betrachter überlassen. Die Bilder selbst bleiben stumm.
Zur Ausstellung erscheint eine exquisite Publikation mit Texten der Kunsthistorikerin Dr. Elisa Tamaschke und René Luckhardt.