MANufactoRAY
Press release
MANufactoRAY is the fifth solo exhibition of the German-Swiss artist René Luckhardt at Galerie Bernd Kugler in Innsbruck. The exhibition’s title is a pun on words combining the concept of an artistic manufactory with a tribute to the great photographer of Modernism, Man Ray. Unlike him, however, Luckhardt does not constrain his works to oil paintings in contemporary colors, but playfully develops his own completely independent form of painting. A photographic portrait of Frieda Kahlo becomes a fictitious “Frieder”, and a black-and-white bunch of flowers is transformed into a colorful frieze. In another work, the artist takes one of Man Ray’s portraits to create a painted sculpture which, absurdly, is carried by plane surfaces two-dimensionally stacked upon each other. Hands are isolated and rearranged so that in Luckhardt’s large-scale painting they elegantly reach into blank space.
Analyses and explorations of other artists, particularly Modernist ones, are a popular phenomenon in contemporary art. Rarely, however, do they turn out to be as original as in the works of Luckhardt, who appraises Man Ray’s unbridled experimentation and who addresses the present state of art production using the term “manufactory”. Artists are aware of what they owe to their ancestors, and as Luckhardt states himself: “Art can always only emerge from a confrontation with art.” And, at least since Thutmose[1], art always originates in the workshop of the artist, which today – in line with Andy Warhol’s factory – must contemporarily be denominated Manufactory.
René Luckhardt was born in 1972. He received his Master of Fine Art at Chelsea College of Art & Design in London. In his artistic work Luckhardt frequently makes use of history of art by re-contextualizing a variety of positions and presenting them with a surprising twist. His spectrum ranges from Aleister Crowley’s wall paintings or erotic drawings of Madame de Pompadour to Egon Schiele, whose poses the artist has reconstructed in larger than life photographs. A catalogue retrospectively capturing his earlier works was published in 2013 (Kellerloch Paintings). Luckhardt initiated the Wonderloch Kellerland avant-garde salon with dependencies in Berlin, Los Angeles and Manhattan. The space is listed in the Art Spaces Directory of the New Museum in New York. The artist resides and works in Berlin.
Pressetext
MANufactoRAY ist die fünfte Einzelausstellung des deutsch-schweizerischen Künstlers René Luckhardt in der Galerie Bernd Kugler in Innsbruck. Der Titel ist ein Wortspiel, das das Konzept der künstlerischen Manufaktur mit einer Hommage an den großen Fotografen der Moderne, Man Ray, verbindet. Im Unterschied zu diesem malt Luckhardt aber nicht nur in Öl und zeitgemäßer Farbigkeit. Spielerisch entwickelt er eine völlig eigenständige Malerei. So wird ein fotografisches Portrait von Frieda Kahlo in dem Gemälde Luckhardts zu einem fiktiven „Frieder“ oder ein schwarz-weißer Blumenstrauß zu einem farbenfrohen Fries. Ein anderes Portrait Man Rays transformiert der Künstler zu einer gemalten Skulptur, die absurderweise von zweidimensional gestapelten Flächen getragen wird. Hände werden isoliert und so arrangiert, dass sie in Luckhardts großformatigem Gemälde nunmehr elegant ins Leere greifen.
Auseinandersetzungen mit anderen Künstlern, insbesondere der Moderne, sind in der Gegenwartskunst ein beliebtes Phänomen. Nur verlaufen sie selten so originell wie bei Luckhardt, der an Man Ray dessen ungezügelte Experimentierfreude schätzt und mit dem Begriff der „manufactory“ die Art und Weise aktueller Kunstproduktion thematisiert. Künstler wissen, was sie ihren Ahnen schuldig sind, und wie Luckhardt selber sagt: „Kunst entsteht immer nur in der Auseinandersetzung mit Kunst.“ Und Kunst entsteht spätestens seit Thutmosis[1] in der Werkstatt des Künstlers, der heute – nach Andy Warhols Factory - zeitgemäßen Manufactory.
René Luckhardt wurde 1972 geboren. Seinen Master of Fine Art erhielt er am Chelsea College of Art & Design in London. Luckhardts künstlerische Arbeit bedient sich häufig der Kunstgeschichte, indem er unterschiedliche Positionen rekontextualisiert und ihnen überraschende Wendungen verleiht. Seine Palette reicht von Aleister Crowleys Wandmalereien über erotische Zeichnungen der Madame de Pompadour bis zu Egon Schiele, dessen Posen er in überlebensgroßen Fotografien nachgestellt hat. Ein Katalog, der seine frühen Gemälde retrospektiv erfasst, ist 2013 erschienen (Kellerloch Paintings). Luckhardt initiierte den Avantgarde Salon Wonderloch Kellerland mit Dependancen in Berlin, Los Angeles und Manhattan. Der Raum wurde in die Art Spaces Directory des New Museums, New York, aufgenommen. Der Künstler lebt und arbeitet in Berlin.
[1] Thutmosis, ägyptischer Bildhauer um 1350 v. Chr., in dessen Werkstatt u.a. die berühmte Büste der Nofretete gefunden wurde.