if ever before, far off, and listen
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Press release
Glittering-minded, deathless Aphrodite
do not shatter my heart
come now, if ever before
you heard my voice, far off, and listened.
What now …
Sappho
Madeleine Boschan’s work originates in the assumption that any form of spatial experience first and foremost
constitutes a physical experience: how does a body gain hold and stability, how does it find and
maintain its room in space, how does it connect with other bodies, mutually interact with them? She thereby
takes up influences from ancient Grecian sculpture or the indigenous sculpture of Africa and Oceania,
as well as from behavioral biology, situationism, science fiction, concrete art or minimalism, and, in recent
years, increasingly from literature; be it Samuel Beckett’s spatial poetics or recently the tension of precise
everyday observations and subjective self-expressions in the works of American poet Frank O’Hara.
Madeleine Boschan’s exhibition in Innsbruck falls into a phase of transition. The artist recounts how, in her
childhood she »loved to cut out paper-furniture, my whole playroom was crammed with it, and now I find
myself in the studio again, cutting out paper models for an exhibition in late 2016, drinking peppered vegetable
juice and lingering either on Tropicália, Jorge Ben, Astrud Gilberto, and Oscar Niemeyer or on the L.A.
River, pastel colours, and »Blade Runner«’s electric billboards. It’s all about different concepts of architecture
and spaces within space and, at the same time, of passage or transition – possibly something sculptural
without the sculpture«. The L.A. river and its entire river bed, embedded in 10 meters of concrete for
flood-protection, with its countless bridges and interwoven network of passages, for example, is examined
in the form of a modular sculpture of immense urban dimensions: a dichotomy between auspicious modern
objectivity and inhumane rationalism – only a pale reflection of which was found, for example, in James
Cameron’s apocalyptic »Judgement Day« (1991), yet it could still be felt through the cinematic narrative.
Due to their rhythmically ruptured arrangement and »hard jointure« (Friedrich Hölderlin), Boschan’s sculptures
in turn serve to arrange and structure the surrounding space, simultaneously marking the place that lies
between them – our participatory-observed sojourn. Always questioning: what and how are the places of
man? After all, her practice, the sculptural creation of space, is not merely an esthetic issue, but rather a
persistently individual, social and ethical one – just as Roland Barthes’ final question: Comment vivre ensemble?
How to live together?
Pressetext
Hellgesinnte, todeslose Aphrodite
zerbrich nicht mein Herz
komm’ heran, wie jemals einst
Du vernahmst meine Stimme, von fern, und hörtest zu.
Was nun …
Sappho
Ausgangspunkt für Madeleine Boschans Arbeit ist die Annahme, dass jede Art von Raumerfahrung zuvorderst
eine physische Erfahrung ist: wie findet ein Körper Halt und Stand, wie findet er einen ihm gemäßen
Ort und hält diesen aufrecht, wie verbindet er sich mit anderen Körpern, tritt mit diesen in wechselseitigen
Austausch? Dabei nimmt sie Einflüsse aus der frühgriechischen oder der indigenen Skulptur Afrikas und Ozeaniens
ebenso auf wie aus der Verhaltensbiologie, dem Situationismus, der Science Fiction, aus der Konkreten
Kunst oder dem Minimalismus sowie in den vergangenen Jahren verstärkt der Literatur; sei dies die
Raumpoetik Samuel Becketts oder zuletzt die Spannung von präziser Alltagsbeobachtung und subjektiven
Empfinden im Werk des amerikanischen Dichters Frank O’Hara.
Madeleine Boschans Innsbrucker Ausstellung fällt in eine Phase des Umbruchs. Sie erzählt selbst, dass sie es
»als Kind liebte, aus Papier Möbel auszuschneiden, mein ganzes Kinderzimmer war voll davon, und inzwischen
finde ich mich im Atelier wieder und schneide Papiermodelle für eine Ausstellung Ende 2016, trinke
scharfen Gemüsesaft und denke über die Tropicália, Jorge Ben, Astrud Gilberto und Oscar Niemeyer nach
oder über den Brutalismus, den L.A. River, Pastellfarben und die elektrischen Billboards aus ›Blade Runner‹. Es
geht mir um unterschiedliche Auffassungen von Architektur und Räume im Raum, Durchgänge, Übergänge
– wahrscheinlich etwas Skulpturales ohne Skulpturen.« Den L.A. River und sein gesamtes, zum Schutz vor
Überflutungen 10 m hoch einbetoniertes Flussbett mit unzähligen Brücken und verzweigtem Wegesystem
untersucht sie beispielsweise als modulare Plastik mit immensen, urbanen Ausmaßen: ein Zwiespalt zwischen
verheißungsvoller, moderner Sachlichkeit und unmenschlichem Rationalismus – von dem etwa James Camerons
endzeitlicher »Judgement Day« (1991) nur einen schwachen Abglanz lieferte, doch war dieser durch
die filmische Erzählung hindurch noch spürbar.
Wiederum durch ihre rhythmisch durchbrochene Anordnung und »harte Fügung« (Friedrich Hölderlin) gliedern
und strukturieren Madeleine Boschans Plastiken parataktisch den umliegenden Raum und markieren
gleichzeitig den Ort, der zwischen ihnen liegt – unseren teilnehmend-betrachtenden Aufenthalt. Immer im
fragenden Bezug: was und ›wie‹ sind die Orte des Menschen? Denn mit ihrer Praxis, der plastischen Gestaltung
von Raum, verknüpfen sich nicht bloß ästhetische Fragen, sondern beständig individuelle, soziale und
ethische – Roland Barthes’ letzte Fragestellung: Comment vivre ensemble? Wie zusammen leben?