EGON SCHIELE, LONDON 1996
Please scroll down to the German version
Press release
What happens when a young artist, who profoundly explored the work of Egon Schiele during his student years, is discovered by a much older curator? And what if the student and the curator are, in fact, one and the same person?
René Luckhardt is an artist. And a curator. In 1996, long before his artwork gained attention when it was exhibited in Galerie Bernd Kugler, he studied at Chelsea College of Art and Design in London. During this time René Luckhardt created a series of photos in which he engaged intensely with the oeuvre of Egon Schiele. Schiele’s work had, even before that time, always exerted a magical influence over the young artist with the result that René Luckhardt, at times, adopted his style of painting. In the London photo series, Luckhardt imagined himself once again into Schiele – with the help of the medium of photography. Using Schiele poses as a starting point, Luckhardt improvised in front of the camera thus presenting his own body as a painting. However, the more than 140 photo negatives which he created subsequently disappeared from mind and memory.
Years later, alongside his work as an artist, René Luckhardt also made a name for himself as a curator with his avant-garde salon Wonderloch Kellerland in which he organised, supervised or hosted up to 20 exhibitions every year. When, in 2012, he suddenly found himself holding his own series of photos in his hands, he was astonished at the “young man who had grappled so intensely with Schiele back then in 1996”.
Originally, at that time, unable to exhibit the work since he had “not yet attained the necessary detachment to an intense period of development – a condition that every artist presumably knows”, Luckhardt is now “making good” as it were. Galerie Bernd Kugler is delighted to be able to exhibit a selection of the early photos and a painting in a new presentation by the artist-curator.
Pressetext
Was passiert, wenn ein junger Künstler, der sich während seines Studiums mit Egon Schiele auseinandersetzt, von einem weitaus älteren Kurator entdeckt wird? Und was, wenn es sich dabei um ein und dieselbe Person handelt?
René Luckhardt ist Künstler. Und Kurator. 1996, lange bevor sein künstlerisches Werk durch die Galerie Bernd Kugler bekannt wurde, studierte er am Chelsea College of Art and Design in London. In dieser Zeit entstand eine Fotoserie, in der Luckhardt sich mit Egon Schiele auseinandersetzte. Schieles Werk hatte schon früher einen magischen Einfluss auf den jungen Künstler ausgeübt, sodass Luckhardt sich zeitweilig dessen Malstil aneignete. In der Londoner Fotoserie imaginierte er sich nun noch einmal in Schiele hinein – mit Hilfe des Mediums der Fotografie. Ausgehend von Schiele-Posen improvisierte Luckhardt vor der Kamera und inszenierte dabei seinen eigenen Körper als Gemälde. Die insgesamt über 140 Foto-Negative, die dabei entstanden, waren seither verschollen und vergessen.
Jahre später hat sich René Luckhardt neben seiner künstlerischen Tätigkeit auch mit seinem Avantgarde Salon Wonderloch Kellerland als Kurator etabliert, mit bis zu 20 Ausstellungen jährlich, die er organisiert, betreut oder selber ausrichtet. Als er 2012 dann völlig unerwartet den eigenen Fotozyklus in die Hände bekommt, ist er verblüfft, „welcher junge Mann sich da 1996 an Schiele abgearbeitet hat“.
Was er „damals noch nicht ausstellen (konnte), da der nötige Abstand zu einer intensiven Entwicklungsphase, wie sie vermutlich jeder Künstler kennt, noch nicht vorhanden war“, holt er jetzt nach. Die Galerie Bernd Kugler freut sich, eine Auswahl der frühen Fotos und ein Gemälde in einer neuen Inszenierung des Künstler-Kurators zeigen zu können.