Von Abend zu Abend
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Press release
From Evening to Evening
There’s something quite literally lapidary about the seven pictures which mark the beginning of Erwin Gross’s most recent period of work, which he started at the beginning of 2010. In a stony shade of grey, the painting stands on the surface with the immense weight of rock massifs. By naming these works “Von Abend zu Abend” (From Evening to Evening), Gross reminds us that they form a closed, cohesive group since they appear to have been created seamlessly, from evening to evening as it were. The title, however, is equally apt as regards the mood conveyed by the scenarios, a mood which, although created purely through artistic experience and practice, nonetheless somehow possesses a natural, unstudied look. A kind of sublime dusk lies over them, the kind of twilight that evolves after the sun has set and the colours of the day fade away to an ever-darker shade of grey.
In this regard too, Gross may have taken as his model nature, which represents the central reference magnitude for his work. The tracing and distinguishing of finely graded hues - the hallmark of the Karlsruhe Academy Professor – here become condensed. The grey painted by Gross “from evening to evening”, becomes, in this single group of paintings, the sum, as it were, of all nuances and refractions which appear in the piece of work. The reflection of natural growth processes, the effect of which can be seen right through to the creative technique used in the paintings, reaches a new level – as if the artist wanted to compact and compress the aesthetic experience he has gained over the decades to the maximum.
Michael Hübl
Pressetext
Von Abend zu Abend
Lapidar im eigentlichen Wortsinn stellen sich die sieben Bilder dar, mit denen Erwin Gross Anfang 2010 seine jüngste Werkphase begonnen hat. In steinernem Grau und mit der Wucht von Felsmassiven steht dort die Malerei auf der Fläche. Indem Gross diese Arbeiten „Von Abend zu Abend“ nennt, erinnert er daran, dass sie eine geschlossene Gruppe bilden, denn sie sind wie aus einem Guss, gleichsam von Abend zu Abend entstanden. Aber der Titel passt auch zu der Stimmung der rein aus der malerischen Praxis entwickelten und doch irgendwie natürlich anmutenden Szenerien. Eine Art erhabener Dämmer liegt über ihnen, wie er entsteht, wenn nach Sonnenuntergang die Farben des Tages in ein immer dunkleres Grau verklingen.
Auch in dieser Hinsicht mag Gross an der Natur Maß genommen haben, die für sein Werk die entscheidende Bezugsgröße bedeutet. Das Nachspüren und Ausloten nuancierter Farbschattierungen, das die Malerei des Karlsruher Akademieprofessors kennzeichnet, erfährt jetzt eine Zusammenfassung. Das Grau, das Gross „Von Abend zu Abend“ malte, wird in dieser singulären Bildergruppe gleichsam zur Summe aller Abstufungen und Brechungen, die im Werk zum Vorschein kommen. Die Reflexion natürlicher Wachstumsprozesse, die bis in die Herstellungsweise der Malereien hineinwirkt, gelangt auf eine neue Stufe – so als habe der Künstler seine über Jahrzehnte erworbene ästhetische Erfahrung aufs Höchste verdichten und komprimieren wollen.
Michael Hübl