Schon wieder neue Bilder
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Press release
And back in Galerie Bernd Kugler once again. It gives me great pleasure to welcome you to our colleague Ulrich Wulff’s 3rd exhibition here in Innsbruck. It is a particular honour for me to present to you this collection of works, firstly in alphabetical order:
1. Blutbild "KONTROLLE" (Full blood count “CONTROL”), 180 x 120 cm, oil/canvas, 2010
2. Grauer Tiger (Grey tiger), 180 x 120 cm, oil/canvas, 2010
3. Indianerbild (American Indian picture), 220 x 150 cm, oil/canvas, 2010
4. Letztes Bild (Last picture), 210 x 240 cm, oil/canvas, 2010
5. Opfer (Victim), 170 x 120 cm, oil/canvas, 2010
6. O. T. 1, 220 x 150 cm, oil/canvas, 2009
7. O .T. 2, 220 x 150 cm, oil/canvas, 2009
8. Titelgebendes Bild (Eponymous picture), 100 x 170 cm, oil/canvas 2009
The pictures are practically all new, which is why I immediately reserved them all for myself. (Although, going by the balance of my bank account, that doesn’t really mean very much.)
Joking aside, in this exhibition Ulrich Wulff once again redefines the boundaries of his art with plenty of bright colour. While other artists continue to produce compellingly clever answers, Ulli raises questions which are equally relevant to non-artists and therefore, probably, irresolvable. For example, where does something go? And when? Questions, therefore, which will be familiar to anyone who has ever concerned him/herself more deeply with the mysteries of Zen, Las Vegas or the late work of Werner Herzog. As they say, “Enlightenment is an awakening to the ordinary. Every search for an extraordinary “AND” leads us astray. What should occur is a leap into the everyday “AS WELL”. The mind should be engrossed in immanence rather than rambling elsewhere.” Having said that, it appears to me personally that the shapes on Wulff’s new pictures repeatedly open up a real world, and yet, at the same time, they shut off the visual space again and again. This perhaps gives rise to an emptiness transcending the paintings which can be interpreted as a condition of an irruptive substance in the continuing course of the artistic conflict. It does not necessarily, however, have to be interpreted as such, since it is clear to me now that substance is never oriented towards openness but rather always towards closedness (wars). I feel that when taking a risk such as this, it is quite acceptable for the field of colour to vigorously backfire.
Thomas Winkler
Director of Verlag Heckler und Koch, Berlin
IN A WORLD OF COMPROMISE, SOME DON’T.
Pressetext
Schon wieder in der Galerie Bernd Kugler: Ich freue mich, Sie zur 3. Ausstellung unseres Kollegen Ulrich Wulff in Innsbruck begrüßen zu dürfen. Es ist mir eine außerordentliche Ehre, Ihnen die hier versammelten Werke, zunächst in alphabetischer Reihenfolge vorstellen zu dürfen:
1. Blutbild „KONTROLLE“, 180 x 120cm, Öl auf Leinwand, 2010
2. Grauer Tiger, 180 x 120 cm, Öl auf Leinwand, 2010
3. Indianerbild, 220 x 150 cm, Öl auf Leinwand, 2010
4. Letztes Bild, 210 x 240 cm, Öl auf Leinwand, 2010
5. Opfer, 170 x 120 cm, Öl auf Leinwand, 2010
6. O. T. 1, 220 x 150 cm, Öl auf Leinwand, 2009
7. O.T. 2, 220 x 150 cm, Öl auf Leinwand, 2009
8. Titelgebendes Bild, 100 x 170 cm, Öl auf Leinwand, 2009
Alle Bilder sind so gut wie neu. Weshalb ich mir auch gleich mal alle reserviert habe. (Was bei meinem Kontostand aber überhaupt nichts heißt.)
Scherz beiseite: Ulrich Wulff weicht auch mit dieser Ausstellung wieder die Grenzen seiner Malerei mit viel bunter Farbe auf. Wo andere Künstler immer noch bestechend kluge Antworten liefern, wirft Ulli Fragen auf, die selbst für den Nicht-Künstler relevant und damit unlösbar sein dürften: Zum Beispiel, wo kommt was hin? Und wann? Fragen also, die jedem, der sich einmal etwas tiefer mit den Geheimnissen von Zen, Las Vegas oder Werner Herzogs Spätwerk beschäftigt hat, nicht fremd sein werden. Denn wie heißt es doch so schön: „Die Erleuchtung ist ein Erwachen zum Alltäglichen. Jede Suche nach einem extraordinären „UND“ lässt einen vom Weg abkommen. Erfolgen soll ein Sprung ins gewöhnliche „AUCH“. Der Blick soll sich, statt anderswohin zu schweifen, in die Immanenz vertiefen.“ Mir persönlich kommt es übrigens so vor, als würden sich die Formen auf Wulffs neuen Bildern immer weiter einer realen Welt öffnen und dabei aber gleichzeitig den Bildraum immer wieder abschließen. Dies hat möglicherweise zur Folge, dass sich in den Gemälden eine Leere transzendiert, die als Bedingung einer im weiteren Verlauf der künstlerischen Auseinandersetzung hereinbrechenden Substanz gedeutet werden kann. Aber nicht muss. Denn Substanz, das ist mir inzwischen klar geworden, ist nie auf Offenheit, sondern immer auf Geschlossenheit (Kriege) hin angelegt. Ich finde, wo solch ein Wagnis eingegangen wird, da darf eine Farbfläche ruhig auch mal kräftig nach hinten losgehen.
Thomas Winkler
Direktor des Verlag Heckler und Koch, Berlin
IN A WORLD OF COMPROMISE, SOME DON`T.