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Exhibition
23.01.2010 - 27.02.2010
Hans-Peter Thomas aka Bara

Monster Grid Paintings

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Press Release

With the MONSTER GRID PAINTINGS exhibition, Galerie Bernd Kugler presents a new collection of works by the German artist Bara. The pieces on display are based on the concept of the grid which Bara varies as a principle of visual appropriation.

Using them in a similar way to that in his previous paintings and sculptures, Bara’s two-dimensional painted grids call to mind shelving or display cases. In the current exhibition however, he extends them over and beyond the canvas on to the wall so that the pictures themselves become part of a colossal matrix that sprawls out in the gallery.

Bara has augmented his paintings with real objects which, according the artist, needed to be rediscovered and re-evaluated in the process of an assessment, such as the sets of teeth enlarged for didactic purposes. The Halloween masks, previously used by Bara as casting moulds, have now been placed directly into the picture alongside the painted squares, circles and silhouettes of concrete heads. Joining them are parfume-flacons, amateurpainting, transparencies and private photos. These are, in part, arranged on the pictures like items in a display case, in part drifting between or on the grids. Bara’s main interest here lies in the expansion and variation of grids – they superimpose each other, both negatively and positively, they move upwards and downwards, they intervene in space or stagnate in the form of a diagram. In addition, the manner in which the grids touch the objects on display or are touched by them changes their proportion to one another.  The result is a confusing composition that aims for a totalitarian principle. The grid, then, can be rediscovered in all areas – the Pinhead from the film “Hellraiser” is, in that sense, first and foremost a grid. And, in the same sense, the whole thing becomes a sort of artist’s virtual display case or a metaphor for the Hellraiser brain. The equal-sized panels appear as screens of distorted, internalised cultural reminders. Between them, the Pac-Man hovers, an abstract figure by its very nature. It has to eat its way through dots in a labyrinth, while at the same time avoiding monsters. If it eats a “power pellet”, it gains the temporary ability to pursue the monsters itself. Once all the dots have been eaten, the player moves up to the next level.

Dr. A.C. Uhl
 

Pressetext

Mit den MONSTER GRID PAINTINGS präsentiert die Galerie Bernd Kugler Innsbruck eine neue Werkgruppe des deutschen Künstlers Bara. Die gezeigten Arbeiten basieren auf der Idee des grids, das Bara als Prinzip bildnerischer Aneignung variiert.

Grid kann mit Gitter oder Raster übersetzt werden. Bei Bara assoziieren die flächig gemalten grids Regale oder Setzkästen, wie er sie in seiner bisherigen Malerei und Skulptur schon mehrfach genutzt hat. In der aktuellen Ausstellung dehnt er sie nun über die Leinwand hinaus auf die Wand aus, sodass die Bilder selber Bestandteile einer überdimensionalen Matrix werden, die in den Galerieraum wuchert.

Seine Malerei hat Bara um reale Gegenstände erweitert, die laut Auskunft des Künstlers im Prozess einer Revision wiederentdeckt und neu bewertet werden mussten, wie zum Beispiel die zu didaktischen Zwecken vergrößerten Gebisse. Die Helloween-Masken, die ihm früher als Gussformen dienten, hat er jetzt neben den gemalten Quadraten, Kreisen und Betonkopfsilhouetten direkt ins Bild gefügt. Dazu treten Flakons, Sonntagsmalerei, Folien und Privatfotos. Sie werden auf den Bildern teils setzkastenartig angeordnet, teils schweben sie zwischen oder auf den Gittern. Baras Hauptinteresse gilt dabei der Expansion und Variation von grids: Sie überlagern sich negativ wie positiv, bewegen sich nach oben und unten, greifen in den Raum oder stagnieren als Diagramm. Indem sie auf die applizierten Gegenstände treffen bzw. diese auf sie, wechseln außerdem die Proportionen zueinander. Es entsteht ein irritierendes Arrangement, das ein totalitäres Prinzip anvisiert. Das grid lässt sich dann in sämtlichen Bereichen wiederentdecken: So gesehen ist der Pinhead aus dem Film Hellraiser zuallererst ein grid. Und so gesehen wird das Ganze zu einer Art virtueller Setzkasten des Künstlers oder zur Metapher des Hellraisergehirns. Die gleichformatigen Tafeln wirken dann wie Bildschirme verdreht verinnerlichter kultureller Reminder. Dazwischen schwebt der Pac-Man, eine von ihrer Natur her abstrakte Figur. Sie muss Punkte in einem Labyrinth fressen und gleichzeitig Monstern ausweichen. Frisst sie eine „Kraftpille“, kann sie für eine gewisse Zeit umgekehrt selbst diese Monster verfolgen. Sind alle Punkte gefressen, ist der nächsthöhere Level erreicht.

Dr. A.C. Uhl