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Exhibition
07.11.2007 - 22.12.2007

Hans-Peter Thomas aka Bara

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Press release

Recently, Bara has transferred his sculptural installations into painting. He is showing two series of works of this retranslation onto the pictorial surface.

These large-sized compositions of grey faces in a coarse black grid almost come across as sketches of his well-known shelves of amorphous concrete heads. And yet, a new, apparently explicative moment has been added: scarlet red arrows, each of which are indicating in both directions, are proposing some alleged interpretation.

In addition, coloured heads on a brilliant white ground stand in relation to clearly contoured elements of pure colourfulness. Lines, crossing vertically and horizontally, open themselves to resting spaces, in which the heterogeneous colour-figures, applied partially with brush and partially with sponge, can risk their own weight. In Bara’s newest works, the spontaneous “gesture” of the monochromal pictures of the last years shows itself as concentrated in silent abstraction.

This spectrum of works is completed and widened by two sculptures: at mid-level, samples of concrete heads, which unsettle because of their extraneousness, grin from high towering shelves; reflected on sharp white contours, each of them flash over onto its dark, shadowy and bulky duplicate.

Maria Zinfert
 

Pressetext

Bara hat eigene skulpturale Installationen neuerdings in Malerei überführt. Er zeigt zwei Werkgruppen dieser Rückübersetzung in die Fläche.

Beinah wie Skizzen seiner bekannten Stellagen amorpher Betonköpfe wirken die großformatigen Kompositionen grauer Antlitze im grob schwarzen Raster. Doch tritt hier ein neues, scheinbar explizierendes Moment hinzu: Scharlachrote Richtungspfeile - je nach zwei Seiten weisend - machen vermeintliche Interpretationsangebote.

Zum anderen stehen auf leuchtend weißem Bildgrund nunmehr farbige Häupter in Beziehung zu klar konturierten Elementen reiner Farbigkeit. Horizontal und vertikal sich kreuzende Linien erschließen in sich ruhende Räume, in denen die heterogenen, teils mit Pinsel, teils mit Schwamm aufgetragenen, Farbkörper ihr je eigenes Gewicht riskieren können. Das spontan Gestische der monochromen Bilder aus den letzten Jahren zeigt sich in den neuen Werken Baras in stiller Abstraktion konzentriert.

Vervollständigt und erweitert wird das Spektrum durch zwei Skulpturen: Auf Bauchhöhe des Betrachters grinsen aus hoch aufragenden Stellagen Exemplare jener in ihrer Fremdartigkeit verstörenden Betonköpfe; an scharfer weißer Kontur gespiegelt überschlagen diese sich in ihr zugleich schattenhaftes und dunkelmassiges Doppel.

Maria Zinfert